Samoa, tack for allt

Ssiat dagen i Samoa, inatt avgar flyget mot civilisationen. Ska bli skont att komma hem till Nelson igen med tv, dator, butiker, resturanger, hus, promenadvagar och mojligheten att gora natt efter kl 21 pa kvallen. Vi har haft en helt fantastisk semester har nere, tror aldrig jag vart pa en semester som innehallig sa manga unika upplevelser. Samoa ar verkligen helt unikt.
.
En slutlig beskrivning av Samoa
Naturen ar vacker, havet kristall blatt, hundarna & katterna & hastarna av sjukligt magra, grisarna & manniskorna ar desto kraftigare,  vagarna ar soder gropade, lokalbussarna fargglada & jatte sma och bygger pa konceptet att man sitter i varandras kna (oavsett om man kanner varandra eller vilken storlek man har), det finns kyrkor overallt (det finns 356 byar och alla har minst en kyrka), varje by har en egen domstol varje mandag dar man delar ut straff till bymedlemmar som uppfort sig, har finns ingen stress och under 2 veckor semester har vi inte sett en enda ga med raska steg, vykort att skicka hem finns inte, inte heller souvenir butiker eller kladbutiker, restuaranger finns bara pa turisthotellen och alla manniskor sager Ey efter de pratar med dej. Mestadelen av manniskorna ar fattiga och lever i hyddor med flatade palmblad till vaggar.
Samoa ar ett land som ligger langt ifran sverige var det galler levnadstandard, avstand och det vardagliga livet, och en sak jag kommer ta med mig hem ar att man inte behover stressa eller ha matrella ting for att vara lycklig. For det gar sa bra anda.
.
En kille i familjen vi bodde hos sa det sa bra. Han jobbade tillfalligt i Nya Zeeland och var imponerad av hur rikt land N.Z var och har bra alla hade det dar. Men han sa, jag behover inte vara miljonar, for alla pa Samoa lever lyckliga aven om dom ar fattiga. Det ar pa Samoa jag vill bo och leva "the island lifestyle" och da behove rjag inte vara rik.
Tack for en fantastisk vistelse i Samoa
men det lar droja ett tag innan jag ger mig ut pa en sa har aventyrlig semester igen :)

1 mamma:

skriven

Hej!

Det var en bra beskrivning av Samoa tycker jag.



Vi hörs när du är tillbaks i Nya Zeeland.



Kram / mamma

2 emma:

skriven

lät underbart, dit skulle jag också vilja åka ngn gång =)

visst är det sant, matriella grejjer gör en inte lyckligare, men man blir väll inte direkt lycklig av att vara fattig heller. Kram

Kommentera här: