bil trubbel i thailand

igår, efter en trevlig utflykt till phang nga, hande något så inte trevligt
jag krockade (med min bil) med en thailanska taxi bil, han körde in i rumpan på mig när jag svängde ut på en väg
skadorna blev inte så stora men allt är inte lika lätt avklarat här i thailand som hemma

först försvann chauffören för att parkera bilen, då återvända en annan kille som de sa va chauffören, men de va de inte
de bytte helt enkelt ut killen som körde av en eller annan anledning

sedan kom 2 poliser, som inte kolla körkort, alkotest eller enns kolla på regestreringsbeviset
de sa bara att de va mitt fel, för så är de alltid här i thailand
allt är utlänningsens fel, alltid

och eftersom de snabbt fatta att vi jobba för ett eropeiskt bolag förstod de att va var väl försäkrade och hade en bra försäkring som skulle täcka detta
så vi fick ringa en vår thailanska försäkringskille som fixade med alla papper
det hela tog väll ca 2 timmar innan vi kunde lämna platsen

rättsystemet här är bara så sjukt, utlänningar har ingen rätt att ens föra sin talan
och ju rikare man är som thailandare ju mer makt har man
och man kan muta sig ur allt om man har de rätta pengarna och känner rätt personer

tur att vi hade en bra försäkring som kunde hjälpa till
annars är man rätt utsatt, han man ingen försäkring är det bara betala kontat de den andra chauffören begär
oavsett hur mycket pengar han vill ha, och hur liten skadan är

så ett tips
hyr aldrig skoter, vatten skoter eller bil i thailand, för händer de nått
blir de stora problem!
1 Mamma:

skriven

Tur att det löste sig....

Kommentera här: